|
|
|
|
11.11.2006
Nové školení pro učitele českého
jazyka proběhne od 15. 11. 2006 (od 14.00 hod.) na PdF
UP Olomouc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30.10.2006
Školení probíhají v budově PdF, Žižkovo
nám. 5, v počítačové učebně
PM-1 (suterén budovy).
|
|
|
|
|
|
|
Prezenční
výuka
Výukový software a výukové
programy pro předmět český
jazyk a literatura
- Funkční
využití výukových
počítačových
programů v hodinách
českého jazyka.
- Požadavky
na kvalitní výukový
program.
- Motivační
aspekty výukových
programů.
- Zpětná
vazba pro žáka a pro učitele.
- Využití
individuální vztahové
normy pro hodnocení žákových
vědomostí a dovedností
ve výukových
programech.
- Psychologické
aspekty využití výukových
programů pro samostatnou práci
žáka v hodině
i pro domácí přípravu.
- Výukové
programy pro český
jazyk na českém trhu,
jejich klady i didaktické a
odborné nedostatky.
- Výukový
software a jeho typologie.
|
|
Internet v předmětu český
jazyk a literatura
- Internet
jako zdroj informací.
- Fulltextové
vyhledávání.
- Práce
s reklamou, zprávami a
publicistikou na internetu v hodinách
českého jazyka.
- Využití
internetových stránek
významných
vydavatelství novin a
časopisů, rozhlasových
a televizních stanic.
- Jak
se dělají internetové
noviny, např. Neviditelný
pes.
- Práce
s jednotlivými
rubrikami internetových
novin.
- Jak
vést debatu o názorech
zveřejněných na
internetových stránkách
(např. Česká
škola).
- Školní
časopisy na internetu.
- Jazykové
hry na internetu.
- Jak
naučit žáka využít
internet ve svůj prospěch
a jak se bránit
manipulaci a závislosti
na internetu.
- Rozdílná
kvalita zdrojů a důvěryhodnost
informací.
- Jak
vést žáky k tomu,
aby nekopírovali z internetových
zdrojů. Jak citovat
internetové zdroje.
Autorský zákon.
- Jak
se neuzavřít do tzv.
virtuálního světa
a neztratit schopnost přímé
komunikace s lidmi.
|
|
Různé typy informačních
zdrojů na internetu
- Webové
stránky, metazdroje
(specializované www stránky
sdružující
zejména odkazy na jiné
stránky) a portály
(metazdroje doplněné
o další
specializované služby,
např. sofistikované
vyhledávače) vhodné
pro využití v předmětu
český jazyk a
literatura.
- Internetové
portály: informační
portály (Česká
škola, Učitelské
listy a Učitelské
noviny…), portály zaměřené
na český jazyk (Český
jazyk na UPOLu , Bohemistika.cz
...,), portály zaměřené
na literaturu (Česká
literatura na internetu,…..)
|
|
Využití ICT ve slohové a
komunikativní výchově
- Interpersonální
komunikace prostřednictvím
elektronické pošty.
- Skupinová
komunikace – diskusní fórum.
- Jak
založit svou vlastní
místnost (chatroom),
desatero „rozumné“
skupinové komunikace.
- Jak
naučit žáka představit
sám sebe a žáky
představit svou třídu
na www stránkách.
Jednání s institucemi
prostřednictvím
digitálních
dokumentů.
- Formulář
strukturovaného životopisu
v textovém editoru.
Inzerce na internetu.
- Sestavení
informačního textu a
informačního letáku
pro www stránky.
- Jak
zvládnout přijímací
pohovor - s využitím
internetových zdrojů.
- Líčení
dojmů z četby o
vzdálených exotických
krajích s využitím
internetu nebo digitální
encyklopedie.
- Práce
žáků s odborným
textem, výstavba výkladového
textu - s využitím
internetu či digitální
encyklopedie.
- Jak
vhodně propojit výcvik
v mluvené a psané
komunikaci s využitím
ICT.
|
|
Využití ICT v jazykové
složce předmětu český
jazyk a literatura
- Lingvistická
terminologie - práce s digitálními
slovníky i
encyklopediemi.
- Lexikologie
– práce s výkladovými
internetovými nebo digitálními
slovníky.
- Pravopis
- Diktáty a pravopisná
cvičení na
internetu.
- ICT
jako prostředek motivace
tematického celku Obecné
výklady o jazyce.
- Morfologie
– sledování vývojových
tendencí v morfologii
na textech zveřejněných
na internetu.
- Syntax
- vytváření zásobníku
příkladů
nemotivovaných odchylek
od větné stavby z textů
zveřejněných na
internetu.
|
|
Využití ICT v literární
složce předmětu
- Virtuální
knihovny (Česká
knihovna), elektronické
knihy, e-books.
- Vytváření
virtuální
knihovny.
- Výhody
a nevýhody elektronických
knih.
- Multimediální
knihy. Hlasový výstup,
čtení.
- Využití
ICT jako prostředku
motivace žáků a
zdroje estetického prožitku.
- Využití
www stránek autorů.
- Literární
a filmové recenze na
internetu.
|
|
Český národní
korpus z hlediska učitele i žáka
- Korpusová
lingvistika.
- Typy
korpusů.
- Český
národní korpus a
jeho členění.
- Použití
korpusu jako encyklopedie, jako
výkladového slovníku,
jako překladového
slovníku, k vytvoření
seznamu slov.
- Využití
korpusu k zjištění
frekvence pravopisných,
tvaroslovných nebo
slovotvorných variant, k zjištění
míry počešťování
jednotlivých přejatých
slov, k zjištění
frekvence slova v určitých
typech textů z hlediska
stylistického.
- Využití
korpusového materiálu
ve výuce českého
jazyka – pro sestavování
různých cvičení,
zejména pravopisných,
gramatických, ale také
takových, která
jsou zaměřena např.
na správné užívání
formálně podobných
cizích slov, na odlišení
spisovných a nespisovných
prostředků aj.
- Využití
korpusu při výuce
češtiny pro cizince, při
výuce nedoslýchavých.
|
|
Možnosti využití běžně
používaných softwarových
nástrojů
- Odstranění
překlepů, pravopisných
a gramatických chyb pomocí
funkce Kontrola pravopisu v textovém
editoru.
- Jak
odstranit stylizační
nedostatky a upravit text pomocí
textového editoru.
- Využití
funkce pro hledání
vhodnějších
synonym nebo k nahrazení
těch slov, která se
v textu opakují.
- Možnosti
funkčního využití
prezentačního
programu.
- (X)HTML
– hypertextový jazyk
pro vývoj internetových
stránek, rychlokurz
tvorby jednoduchých a
účelných www
stránek pro podporu
ČJL.
- Základy
počítačové
typografie.
- Jak
přesvědčit žáky,
že žádný
počítač nemůže
nahradit vzdělání
a že pouze vzdělaný
člověk může
náležitě jeho
služeb využít.
|
|
On-line výuka jako doplňková
forma výuky v předmětu
český jazyk a literatury
- Možnosti
funkčního nasazení
on-line výuky v předmětu
český jazyk a
literatura.
- Metodika
autorské a tutorské
práce.
|
|
Žákovské projekty s využitím
ICT v předmětu český
jazyk a literatura
- Role
učitele jakožto
garanta těchto projektů.
- Ukázky
vybraných projektů.
- Zadání
závěrečných
projektů.
|
|
On-line
kurz - Multimediální prvky v jazykovém
vyučování
Online studium:
Kapitoly:
Grafické
znázorňování stavby
větných celků |
Významová
a formální stránka
mluvnických kategorií |
Dynamická
a statická analýza slova |
Významové
vztahy mezi slovy |
Vztah
mezi zvukovou a grafickou stránkou
jazyka |
hodin
|
<<
Zpět
|
|
|
|