home aktuality egram nidv kcjl kontakt

 

STRUKTURA

 

Prezenční výuka

Výukový software a výukové programy pro předmět český jazyk a literatura
  • Funkční využití výukových počítačových programů v hodinách českého jazyka.
  • Požadavky na kvalitní výukový program.
  • Motivační aspekty výukových programů.
  • Zpětná vazba pro žáka a pro učitele.
  • Využití individuální vztahové normy pro hodnocení žákových vědomostí a dovedností ve výukových programech.
  • Psychologické aspekty využití výukových programů pro samostatnou práci žáka v hodině i pro domácí přípravu.
  • Výukové programy pro český jazyk na českém trhu, jejich klady i didaktické a odborné nedostatky.
  • Výukový software a jeho typologie.
Internet v předmětu český jazyk a literatura
  • Internet jako zdroj informací.
  • Fulltextové vyhledávání.
  • Práce s reklamou, zprávami a publicistikou na internetu v hodinách českého jazyka.
  • Využití internetových stránek významných vydavatelství novin a časopisů, rozhlasových a televizních stanic.
  • Jak se dělají internetové noviny, např. Neviditelný pes.
  • Práce s jednotlivými rubrikami internetových novin.
  • Jak vést debatu o názorech zveřejněných na internetových stránkách (např. Česká škola).
  • Školní časopisy na internetu.
  • Jazykové hry na internetu.
  • Jak naučit žáka využít internet ve svůj prospěch a jak se bránit manipulaci a závislosti na internetu.
  • Rozdílná kvalita zdrojů a důvěryhodnost informací.
  • Jak vést žáky k tomu, aby nekopírovali z internetových zdrojů. Jak citovat internetové zdroje. Autorský zákon.
  • Jak se neuzavřít do tzv. virtuálního světa a neztratit schopnost přímé komunikace s lidmi.
Různé typy informačních zdrojů na internetu
  • Webové stránky, metazdroje (specializované www stránky sdružující zejména odkazy na jiné stránky) a portály (metazdroje doplněné o další specializované služby, např. sofistikované vyhledávače) vhodné pro využití v předmětu český jazyk a literatura.
  • Internetové portály: informační portály (Česká škola, Učitelské listy a Učitelské noviny…), portály zaměřené na český jazyk (Český jazyk na UPOLu , Bohemistika.cz ...,), portály zaměřené na literaturu (Česká literatura na internetu,…..)
Využití ICT ve slohové a komunikativní výchově
  • Interpersonální komunikace prostřednictvím elektronické pošty.
  • Skupinová komunikace – diskusní fórum.
  • Jak založit svou vlastní místnost (chatroom), desatero „rozumné“ skupinové komunikace.
  • Jak naučit žáka představit sám sebe a žáky představit svou třídu na www stránkách. Jednání s institucemi prostřednictvím digitálních dokumentů.
  • Formulář strukturovaného životopisu v textovém editoru. Inzerce na internetu.
  • Sestavení informačního textu a informačního letáku pro www stránky.
  • Jak zvládnout přijímací pohovor - s využitím internetových zdrojů.
  • Líčení dojmů z četby o vzdálených exotických krajích s využitím internetu nebo digitální encyklopedie.
  • Práce žáků s odborným textem, výstavba výkladového textu - s využitím internetu či digitální encyklopedie.
  • Jak vhodně propojit výcvik v mluvené a psané komunikaci s využitím ICT.
Využití ICT v jazykové složce předmětu český jazyk a literatura
  • Lingvistická terminologie - práce s digitálními slovníky i encyklopediemi.
  • Lexikologie – práce s výkladovými internetovými nebo digitálními slovníky.
  • Pravopis - Diktáty a pravopisná cvičení na internetu.
  • ICT jako prostředek motivace tematického celku Obecné výklady o jazyce.
  • Morfologie – sledování vývojových tendencí v morfologii na textech zveřejněných na internetu.
  • Syntax - vytváření zásobníku příkladů nemotivovaných odchylek od větné stavby z textů zveřejněných na internetu.
Využití ICT v literární složce předmětu
  • Virtuální knihovny (Česká knihovna), elektronické knihy, e-books.
  • Vytváření virtuální knihovny.
  • Výhody a nevýhody elektronických knih.
  • Multimediální knihy. Hlasový výstup, čtení.
  • Využití ICT jako prostředku motivace žáků a zdroje estetického prožitku.
  • Využití www stránek autorů.
  • Literární a filmové recenze na internetu.
Český národní korpus z hlediska učitele i žáka
  • Korpusová lingvistika.
  • Typy korpusů.
  • Český národní korpus a jeho členění.
  • Použití korpusu jako encyklopedie, jako výkladového slovníku, jako překladového slovníku, k vytvoření seznamu slov.
  • Využití korpusu k zjištění frekvence pravopisných, tvaroslovných nebo slovotvorných variant, k zjištění míry počešťování jednotlivých přejatých slov, k zjištění frekvence slova v určitých typech textů z hlediska stylistického.
  • Využití korpusového materiálu ve výuce českého jazyka – pro sestavování různých cvičení, zejména pravopisných, gramatických, ale také takových, která jsou zaměřena např. na správné užívání formálně podobných cizích slov, na odlišení spisovných a nespisovných prostředků aj.
  • Využití korpusu při výuce češtiny pro cizince, při výuce nedoslýchavých.
Možnosti využití běžně používaných softwarových nástrojů
  • Odstranění překlepů, pravopisných a gramatických chyb pomocí funkce Kontrola pravopisu v textovém editoru.
  • Jak odstranit stylizační nedostatky a upravit text pomocí textového editoru.
  • Využití funkce pro hledání vhodnějších synonym nebo k nahrazení těch slov, která se v textu opakují.
  • Možnosti funkčního využití prezentačního programu.
  • (X)HTML – hypertextový jazyk pro vývoj internetových stránek, rychlokurz tvorby jednoduchých a účelných www stránek pro podporu ČJL.
  • Základy počítačové typografie.
  • Jak přesvědčit žáky, že žádný počítač nemůže nahradit vzdělání a že pouze vzdělaný člověk může náležitě jeho služeb využít.
On-line výuka jako doplňková forma výuky v předmětu český jazyk a literatury
  • Možnosti funkčního nasazení on-line výuky v předmětu český jazyk a literatura.
  • Metodika autorské a tutorské práce.
Žákovské projekty s využitím ICT v předmětu český jazyk a literatura
  • Role učitele jakožto garanta těchto projektů.
  • Ukázky vybraných projektů.
  • Zadání závěrečných projektů.

On-line kurz - Multimediální prvky v jazykovém vyučování

Kapitoly:
Grafické znázorňování stavby větných celků
Významová a formální stránka mluvnických kategorií
Dynamická a statická analýza slova
Významové vztahy mezi slovy
Vztah mezi zvukovou a grafickou stránkou jazyka


Celkem: 10 hodin

 

 

 

 Aktualizace: 10.04.2006 Copyright © maresh
Design of background: TemplatesBox.com
Home | Aktuality | E-gram | NIDV | KČJL | Kontakt